Ecce homo!

Mă numesc X.R iar prin această declarație voi încercă să demonstrez tuturor celor care m-au considerat nebun, că de fapt sunt victima unei calomnii universale, a unui delir care nu mi-a afectat în niciun fel capacitățile și integritatea intelectuale ci pur și simplu m-a izolat la capătul simțămintelor, într-o lume absurdă pe care nu o înțeleg.

Mă numesc, așadar, X.R. și am treizeci și șase de ani. M-am născut pe 9 noiembrie 1970, într-un oraș cu multe umbre din sudul Italiei. Am locuit acolo până la vârsta de 10 ani atunci când părinții mei s-au mutat în Vinci. În Vinci am stat până la nousprezece ani atunci când am plecat la Roma la studii, apoi tot acolo mi-am găsit o slujbă, apoi m-am însurat, acolo s-au născut copiii mei și acolo trăiesc – nicăieri altundeva!

Sunt violonist și pot demonstra acest lucru în orice moment, dacă îmi veți aduce o vioară. Lucrez la Teatro dell’Opera di Roma din iunie 2000. Puteți suna acolo și întreba de mine. Puteți întreba și de A.J sau de T.E., amândoi îmi sunt prieteni apropiați, mie și soției mele, vă vor ajuta să înțelegi că întregul univers are în acest moment scaunele întoarse invers și puse cu șezutul pe mese.

Sunt căsătorit din mai 1998 cu D.S., însoțitoare de bord pentru Alitalia. Aseară a plecat într-o cursă către Paris, probabil că acum este acolo, puteți de asemenea lua legătura cu ea, vă va oferi toate detaliile de care aveți nevoie. Trebuie să vă lămuriți că avem de aface cu o situație stranie…Iar toată lumea din acest ospiciu nu pare că ar vrea să dea vreo secundă atenția cuvenită acestei povești – într-un fel, pot spune, înțeleg reticența! Aveți de-a face cu nebuni așa cum am de-a face cu Shakespeare, Sartre, Goldoni sau Pirandello.

Ah, doamne, o vioară! Desigur! Poftiți! Csardas! Sau o bucată din Dvorjak. Mozart? Desigur! Vedeți? Distinsa doamnă care pretinde că sunt soțul ei mai are puțin și rămâne fără aer! Da doamnă, știu să cânt la vioară și cânt de la șaptesprezece ani! Și știu să cânt și la pian dacă vreți să știti! Și nu, jur pe ce am mai sfânt, nu știu nimic despre alunița dumneavoastră de pe sân!

Oricât ar părea de absurd, realitatea mea este aceasta: nu vă cunosc! Mă numesc X.R., vă rog să încetați cu Alessandro. Nu cunosc decât doi Alessandro: Del Piero și Birindelli și amândoi au jucat la Juventus, niciunul nu a fost șofer de autobuz în Milano.

Sunt perfect de acord cu dumneavoastră: este o nebunie. Nebunia în care sunt eu, vă rog să mă credeți, este uriașă: nu cunosc pe nimeni. Nici măcar pe mine însumi. Mă privesc în oglindă și văd un craniu învelit în piele cu care nu pot asocia această voce interioară care îmi macină în minte adevărul iremediabil și absurd despre mine: acela că sunt X.R., violonist la Roma. Nici nu vă puteți închipui cât este de înfiorător să nu te regăsești pe tine însuți în realitatea în care te-ai trezit. Aș putea fărâmă un Fiat Cinquecento încercând să trec cu el printr-un tunel cu trei benzi pe autostradă, dumneavoastră îmi spuneți că știu să conduc un autobuz în Milano?

Nu mai găsesc nimic din tot ceea ce era frumos și sublim în jurul meu. Nu mai există nimic din tot ceea ce exista și tot ceea ce mă compunea. Ce trăiesc acum? O viață de dovlecel amorf care însemnează dintr-o subterană? Unde este nebunul acela rus care a scris cartea? Aș dori să-l strâng de gât căci m-am trezit în subterana lui, eu, l’homme de la nature et de la verité, fără privielgiul divin de-a fi un personaj într-o literatură universală ci captiv în propria mea viață. Vă puteți închipui? Gândiți-vă că într-o zi vă veți trezi străini în propria voastră viață și nimeni nu vă va înțelege și nici crede. Și atunci vă întreb, pe dumnevoastră care vă holbați la mine în acest ospiciu, ce este adevărul? Vă răspund eu: adevărul nu există! Se află aici! Doar aici! Și acum fac acest gest cu degetul pe tâmplă fără nicio intenție obscură de sarcasam.

Azi noapte m-am băgăt în pat, eu, violonistul X.R. din Roma. Astăzi m-am trezit Alessandro, un șofer de autobuz din Milano. Cine sunt eu? Aceasta este întrebarea. Ecce homo!

Lasă un răspuns

